‘Titelroof’ Elsevier stagneert verkoop

‘Titelroof’ Elsevier stagneert verkoop
0
0
678

In de rubriek Franky beschrijven redacteuren van frank.news hun eigen, persoonlijke media-ervaring of -ergernis. Vandaag Frans Oremus over de patstelling bij de verkoop van weekblad Elsevier, waarbij de historische naam in het geding is.

 
Uitgever van special interest magazines New Skool Media is nog steeds geen officieel eigenaar van opinieweekblad Elsevier. De jonge uitgeverij - opgericht in 2014, waarna het een groot aantal titels van Sanoma kocht - sloot negen maanden geleden een overeenkomst met de Britse uitgever RELX om het weekblad over te nemen. Maar nog altijd is er geen definitieve deal.

 
Andere naam
Het is de redactie van Elsevier die de overname vertraagt en RELX beschuldigt van ‘titelroof’ omdat RELX de naam Elsevier exclusief wil blijven gebruiken voor zijn wetenschappelijke uitgaven. Het weekblad voor weldenkend rechts Nederland moet dus op zoek naar een andere naam, maar houdt via redactie- en ondernemingsraad vast aan haar stelling dat de naam van de titel niet mag worden afgenomen.

 
Historie
Elsevier werd opgericht in 1891, destijds als maandblad: Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift. De eerste Nederlandse interviews ooit - lang voordat het gebruikelijk werd voor journalisten om publieke figuren kritisch te ondervragen - werden in dit Maandschrift gepubliceerd. Ze kwamen uit de pen van Cornelis Karel Elout (1870-1947), tevens oprichter van het Genootschap Onze Taal. Later zouden ook Harry Mulisch, Gerrit Achterberg en Henk Hofland en Pim Fortuyn voor het blad schrijven.

Er is dus een rijke historie verbonden aan de naam Elsevier. Redacteuren en sympathisanten van het altijd zo keurige periodiek voerden daarom begin dit jaar actie tegen moederconcern RELX tijdens de aandeelhoudersvergadering in het Sheraton Hotel op Schiphol.
Ook nazaten van de oprichtersfamilie Elsevier lieten zich horen, zoals Dolf Elsevier van Griethuysen, die claimt dat de naam en het bijbehorende embleem - ‘als het al van iemand is’ - zijn familie toebehoort.

 
Patstelling
Maar de redactie heeft weinig keus. Nadat moederconcern RELX Elsevier vorig jaar in de etalage zette omdat het opinieblad er niet meer zou passen, hapte New Skool Media en ging er bij de onderhandelingen mee akkoord dat de titel van het blad over maximaal acht jaar is vervangen door een nieuwe.

Een lastige patstelling, waarbij de redactie nu een nogal kansloze koers vaart. De huidige eigenaar investeert geen cent meer in het blad, terwijl de nieuwe eigenaar staat te trappelen maar niks kan doen.

 
Hakken in het zand
De journalisten zetten hun hakken in het zand en meten zich een houding aan die niet onderdoet voor het door uitevers gevreesde ‘arbeiderszelfbestuur’ van de redactie van Vrij Nederland in de jaren ’80, waar een veto van journalisten heilig was.
Dat past niet bij Elsevier. Want tegelijk ontstaat een serieus risico op een conflict met de nieuwe eigenaar, nog voordat de samenwerking is begonnen.
Hoe lang New Skool Media nog geduld heeft met het journaille moeten we afwachten. Maar op een gegeven zal het tijdschrift zijn naam moeten veranderen, of tegen heug en meug bij RELX moeten blijven. Het is te hopen dat hoofdredacteur Arendo Joustra de gelederen ondertussen gesloten houdt.

 
 
 

MEEPRATEN OVER DIT ONDERWERP? REAGEER

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft