Nieuwe STER zorgt voor meer baggerreclame

Nieuwe STER zorgt voor meer baggerreclame
0
8
7758

Leuk, dat nieuwe commerciële STER-beleid, maar zo komen er wel hele goedkope reclamemakers de blokken binnensluipen. En dat is niet waar een ‘kwaliteitsmerk’ voor wil staan.

De afgelopen weken wezen uit dat NPO eenzaam aan kop gaat in lineair tv-land. Van de honderd programma’s in de kijk top-100, waren er 87 van de NPO. Feit is dus dat het tv-kijkende publiek graag naar de programma’s op de publieke zenders kijkt, met als extra meevallertje voor het zieltogende NPO 3 dat De Luizenmoeder een megasucces is (het vervolg wordt volgend jaar ongetwijfeld op NPO 1 geprogrammeerd).

Kwalitatieve programmeringLaten we er even van uitgaan dat de NPO staat voor een meer kwalitatieve programmering dan de commerciële zenders. Daarnaast is het prettig dat de programma’s niet constant onderbroken worden door reclameblokken. Adverteerders werken dus samen met de marktleider op tv die een kwalitatieve omgeving aanbiedt waar ze hun boodschap kwijt kunnen. Voor adverteerders is een groot tv-bereik nu nog altijd heel belangrijk, in combinatie met online en andere mediavormen.

De STER, reclameverkoper van de publieke omroep, heeft sinds januari een nieuw commercieel beleid met een vast tarief voor álle adverteerders. De grote jongens, maar ook de kleintjes. Het afschaffen van de korting voor mediabureaus even daargelaten: zij vielen vorig jaar vooral over het feit dat de loyale en grotere adverteerders gelijkgeschakeld worden met de kleinere. Veel mediabureaus adviseerden hun grote klanten die we normaal gesproken wel in de STER-blokken zien - de AH’s, Jumbo’s en de banken bijvoorbeeld - de NPO links te laten liggen.

Radioblok op tvSTER gaf toe dat de nieuwe weg die ze bewandelen nadelig kan zijn voor grote adverteerders, maar dat juist de kleinere en nieuwe adverteerders ervan kunnen profiteren. Zo geschiedde. Het is natuurlijk heel mooi voor de kleine adverteerder om ineens in een STER-blok te verschijnen, maar er is een groot probleem: de kwaliteit van de campagnes. Toegegeven, er zat al veel troep tussen, maar nu wordt een STER-blok op tv nog een graadje erger en begint het zelfs op een radioblok te lijken met veel www’s: Studentaanhuis.nl, Bax-music, Profel kozijnen en het Windsharefund.

De transparantie die de STER doorvoert met de vereenvoudiging van haar beleid naar mediabureaus en adverteerders is te prijzen, maar het mag ook over de kwaliteit van reclame gaan in een tijd dat de tv-branche onder druk staat. Als NPO een kwaliteitsmerk is, dan mag de reclame ook naar een hoger niveau.
 

MEEPRATEN OVER DIT ONDERWERP? REAGEER

Gast
Gast - Bart Manders op dinsdag 20 februari 2018 15:27

Dus als je geen tonnen wil of kan betalen voor de productie van een TVC mag je niet adverteren op de STER.....

Knap ook dat jij weet wat de kwaliteit van de campagnes is.

Wat een pretentieus bagger artikel

0
Dus als je geen tonnen wil of kan betalen voor de productie van een TVC mag je niet adverteren op de STER..... Knap ook dat jij weet wat de kwaliteit van de campagnes is. Wat een pretentieus bagger artikel
Gast
Gast - Rutger Mackenbach op dinsdag 20 februari 2018 17:09

In het artikel hierboven wordt geimpliceerd dat grote adverteerders beter zijn voor de kwaliteit van reclameblokken. Met een Loden Leeuw voor Albert Heijn in 2017 kan wel gesteld worden dat dit niet geheel waar is. Bovendien is kwaliteit een subjectief gegeven. Want ook over de kwaliteit van NPO programma's kan getwist worden. Maar zolang de kijkcijfers goed zijn, hoor je mij als planner daar niet over. En wat belangrijker is in deze discussie: wat er volgens bepaalde personen slecht uitziet werkt in de praktijk heel goed op bijvoorbeeld verkoopresultaat. En reclame wordt nog altijd gemaakt om bepaalde doelstellingen te realiseren, niet om mooi te willen zijn.

0
In het artikel hierboven wordt geimpliceerd dat grote adverteerders beter zijn voor de kwaliteit van reclameblokken. Met een Loden Leeuw voor Albert Heijn in 2017 kan wel gesteld worden dat dit niet geheel waar is. Bovendien is kwaliteit een subjectief gegeven. Want ook over de kwaliteit van NPO programma's kan getwist worden. Maar zolang de kijkcijfers goed zijn, hoor je mij als planner daar niet over. En wat belangrijker is in deze discussie: wat er volgens bepaalde personen slecht uitziet werkt in de praktijk heel goed op bijvoorbeeld verkoopresultaat. En reclame wordt nog altijd gemaakt om bepaalde doelstellingen te realiseren, niet om mooi te willen zijn.
Gast
Gast - Bas Hakker op dinsdag 20 februari 2018 18:19

Goed punt wel Rutger, maar in dit geval ging het Bram even om de 'schoonheid' wat inderdaad subjectief is. Hij vindt gewoon dat die 'schoonheid' ook belangrijk is...dat bij een A-merk als de NPO ook mooi gemaakte commercials horen. Prima mening toch?

0
Goed punt wel Rutger, maar in dit geval ging het Bram even om de 'schoonheid' wat inderdaad subjectief is. Hij vindt gewoon dat die 'schoonheid' ook belangrijk is...dat bij een A-merk als de NPO ook mooi gemaakte commercials horen. Prima mening toch?
Gast
Gast - Bas Hakker op dinsdag 20 februari 2018 17:32

Het is toch gewoon een onderbouwde mening, Bart? Misschien niet helemaal de jouwe, maar dat is toch niet zo erg? En check de laatste alinea ook; het principe van gelijkheid is te prijzen, maar.... Ik snap jouw punt ook wel, iedereen moet evenveel betalen voor hetzelfde product. Maar misschien kan STER iets doen om de kwaliteit omhoog te brengen want het blijft toch belangrijk om in een beetje goed verzorgd 'reclameblok' te zitten als adverteerder? Dat is in het belang van alle adverteerders...
Groeten, Bas Hakker

0
Het is toch gewoon een onderbouwde mening, Bart? Misschien niet helemaal de jouwe, maar dat is toch niet zo erg? En check de laatste alinea ook; het principe van gelijkheid is te prijzen, maar.... Ik snap jouw punt ook wel, iedereen moet evenveel betalen voor hetzelfde product. Maar misschien kan STER iets doen om de kwaliteit omhoog te brengen want het blijft toch belangrijk om in een beetje goed verzorgd 'reclameblok' te zitten als adverteerder? Dat is in het belang van alle adverteerders... Groeten, Bas Hakker
Gast
Gast - Bart Manders op woensdag 21 februari 2018 13:09

@Bas, ik zie nergens enige onderbouwing in het artikel.

Ben een voorstander van transparantie maar dat iedereen dezelfde prijs moeten betalen vind ik niet terecht. Maar dit is de keuze van de STER om dit te doen en tot op heden is er geen vuiltje aan de lucht voor hen.

Ik vind het wel onzin dat een goedkopere productie van een minder bekend merk als minderwaardig wordt bestempeld. Er zijn heel veel traditionele A merken die jaar op jaar moeten inleveren omdat ze ondanks hun dure TVC's en mega budgetten veel te weinig toegevoegde waarde leveren voor de consument.

Doe mij maar een merk dat eerst zijn budgetten investeert in service en/of het product ipv in branding. Dit heeft bijvoorbeeld Booking.com, Coolblue en AirBNB geen windeieren gelegd ondanks ze er jaren over gedaan hebben voordat ze op TV gingen adverteren.

0
@Bas, ik zie nergens enige onderbouwing in het artikel. Ben een voorstander van transparantie maar dat iedereen dezelfde prijs moeten betalen vind ik niet terecht. Maar dit is de keuze van de STER om dit te doen en tot op heden is er geen vuiltje aan de lucht voor hen. Ik vind het wel onzin dat een goedkopere productie van een minder bekend merk als minderwaardig wordt bestempeld. Er zijn heel veel traditionele A merken die jaar op jaar moeten inleveren omdat ze ondanks hun dure TVC's en mega budgetten veel te weinig toegevoegde waarde leveren voor de consument. Doe mij maar een merk dat eerst zijn budgetten investeert in service en/of het product ipv in branding. Dit heeft bijvoorbeeld Booking.com, Coolblue en AirBNB geen windeieren gelegd ondanks ze er jaren over gedaan hebben voordat ze op TV gingen adverteren.
Gast
Gast - martin op donderdag 22 februari 2018 12:14

logisch vervolg is de discussie wat het best scoort en of de kosten van een dure (mooie) productie wel in verhouding staan tot het uiteindelijke resultaat.van de dure productie wat betreft bereik, etc..
hoe gevoelig is de consument voor hoge kwaliteit commercials?
doet hen dit sneller en meer kopen?
want daar gaat het toch uiteindelijk om?
volgens mij zet de STER in ieder geval een stap in de goede richting, ze proberen tenminste iets en dat is op zich al prijzenswaardig.
beter dan gaan zitten afwachten totdat alle budgetten aan de hand van de Googles en Facebooks naar Amerika verdwijnen.
de mediabureaus hollen braaf achter deze giganten aan naar hun eigen ondergang want die worden steeds machtiger en gaan steeds naar zich toe trekken, ook de werkzaamhedenb van de bureaus.
Dit alles afgezet tegen het feit dat bekende vloggers met hun zelf opgenomen filmpjes hoge omzetten realiseren.
ik denk dat de volgende generaties steeds minder gevoelig worden voor mooie en dure producties, die kijken sowieso al steeds minder TV.

0
logisch vervolg is de discussie wat het best scoort en of de kosten van een dure (mooie) productie wel in verhouding staan tot het uiteindelijke resultaat.van de dure productie wat betreft bereik, etc.. hoe gevoelig is de consument voor hoge kwaliteit commercials? doet hen dit sneller en meer kopen? want daar gaat het toch uiteindelijk om? volgens mij zet de STER in ieder geval een stap in de goede richting, ze proberen tenminste iets en dat is op zich al prijzenswaardig. beter dan gaan zitten afwachten totdat alle budgetten aan de hand van de Googles en Facebooks naar Amerika verdwijnen. de mediabureaus hollen braaf achter deze giganten aan naar hun eigen ondergang want die worden steeds machtiger en gaan steeds naar zich toe trekken, ook de werkzaamhedenb van de bureaus. Dit alles afgezet tegen het feit dat bekende vloggers met hun zelf opgenomen filmpjes hoge omzetten realiseren. ik denk dat de volgende generaties steeds minder gevoelig worden voor mooie en dure producties, die kijken sowieso al steeds minder TV.
Gast
Gast - Robert op vrijdag 23 februari 2018 10:07

Ik ben erg benieuwd waarom naar de Top 25 adverteerders van januari wordt verwezen? Deze Top 25 laat volgens mij 'gewoon' A-adverteerders zien. De genoemde Studentaanhuis.nl, Bax-music, Profel kozijnen en het Windsharefund.staan hier niet tussen... Wat is de relevantie?

Interessanter zijn effectmetingen die de nieuwe adverteerders hopelijk zullen laten uitvoeren om te zien wat het ze brengt in de STER blokken te adverteren. Volgens mij kan er dan een interessantere discussie gevoerd worden.

0
Ik ben erg benieuwd waarom naar de Top 25 adverteerders van januari wordt verwezen? Deze Top 25 laat volgens mij 'gewoon' A-adverteerders zien. De genoemde Studentaanhuis.nl, Bax-music, Profel kozijnen en het Windsharefund.staan hier niet tussen... Wat is de relevantie? Interessanter zijn effectmetingen die de nieuwe adverteerders hopelijk zullen laten uitvoeren om te zien wat het ze brengt in de STER blokken te adverteren. Volgens mij kan er dan een interessantere discussie gevoerd worden.
Gast
Gast - Youri op vrijdag 23 februari 2018 12:13

Goed punt Robert, ik zeg laten we een collectief opstarten waarbij we dergelijk onderzoek stimuleren en faciliteren. Daar staan we vanuit Vostradamus zeker voor open. Hoe wil je dat aanvliegen?

0
Goed punt Robert, ik zeg laten we een collectief opstarten waarbij we dergelijk onderzoek stimuleren en faciliteren. Daar staan we vanuit Vostradamus zeker voor open. Hoe wil je dat aanvliegen? ;)