Laat Blokker een voorbeeld zijn

Laat Blokker een voorbeeld zijn
0
81
10960
Door Richard Otto.

Na ‘Verdwenen Merken’ en ‘Vroom & Dreesmann’ heb ik vorige week een boek uitgegeven met de titel ‘Blokker: huishoudwinkel in crisistijd’. Al deze boeken gaan over de merkerosie en de teloorgang van bekende winkelketens. In dit artikel ga ik aan de hand van zes tips juist in op wat we op gebied van marketing, communicatie en management juist kunnen leren van een oer-Hollandse winkelketen als Blokker.

 
1 Durf te innoveren
Blokker was tot de laatste jaren een winkelketen die vaak voorop liep in trends. De huishoudwinkel wist als één van de eersten de Rubik’s Kubus, Skippyball en de Hoelahoep in de schappen te leggen en was daardoor trendsetter. Terwijl Blokker een goed gevoel had van wat de Nederlandse consument wilde hebben, was het op andere vlakken een ‘laggard’. Jaap Blokker had weinig geloof in internetwinkelen en was hij ervan overtuigd dat de consument het belang zag om zijn producten 'te voelen en vast te houden'. Hierdoor miste Blokker finaal de boot met de explosief groeiende internetverkopen van onder meer Bol.com en Coolblue. Ook op veel andere vlakken, waaronder pinkassa’s en het vernieuwen van voorraadsystemen nam de winkelketen allesbehalve een voortrekkers rol in. Juist door tijdig in innovaties te durven investeren, behoud je een betere concurrentiepositie.

 
2 Geef nieuw personeel een kans
Na de dood van Jaap Blokker nam neef Roland Palmer zijn functie over. Palmer wilde vooral op online gebied snel stappen maken om ook in de e-commercewereld een rol van betekenis te spelen. Ondanks zijn heldere en vernieuwende visie kreeg hij niet de kans door het overige -veelal oudere- management om zijn ideeën uit te werken. Uiteindelijk moest hij het bedrijf verlaten om vervolgens als CEO Benelux terug te keren bij de grootste webwinkel ter wereld: Alibaba Group. Oud-management met veel ervaring - maar ook met verstokte ideeën - zou juist meer open moeten staan voor nieuwe mensen met frisse ideeën. Vooral in een retailtijdperk waar technologie veel kansen biedt, maar ook de grootste concurrent kan zijn.

 
3 Durf keuzes te maken
Lange tijd zijn er geen echte keuzes gemaakt binnen Blokker. Wat wil de keten zijn? Voor welke doelgroep en tegen welke prijs? Net als V&D wisten veel consumenten niet meer exact voor welke producten zij precies naar Blokker moesten gaan. Niet alleen de Action en Bol.com hebben marktaandeel van de huishoudwinkel afgesnoept, door branchevervaging bij veel andere ketens kunnen consumenten ook ergens anders slagen. Koffiekopjes bij de Albert Heijn, woonaccessoires bij de Gamma, Karwei en Intratuin. En een broodrooster koop je met hetelfde gemak bij ‘drogisterij’ Kruitvat. Allemaal producten, waarvoor je vroeger naar de Blokker ging. Door geen duidelijke keuzes te maken, weet de bestaande consument, maar ook de nieuwe, niet waarom hij juist bij ‘jou’ moet kopen.

 
4 Wees transparant…
Met de huidige technologie achterhaalt de consument meer achtergrondinformatie over bedrijven, producten en prijzen. Organisaties dienen daarom transparanter en eerlijker naar hun klanten te zijn. Klanten kunnen tegenwoordig makkelijker prijsvergelijken bij concurrentie én bij de winkel zelf. De consument is niet dom, daar is Blokker nu ook achter gekomen. Door eigen Blokkerprijzen te vervangen door adviesprijzen van de fabrikant, wilden ze het prijsverschil tijdens hun Dolle Dagen vergroten. Veel consumenten lieten op social media weten zich geschoffeerd te voelen omdat Blokker in haar aanbiedingen het prijsverschil groter maakte dan het daadwerkelijk was.

 
5 ...en communiceer
Een bedrijf in zwaar weer verdient een sterke leider. Een sterke leider bestaat uit iemand die scherpe keuzes durft te maken, maar deze keuzes ook door inhoud en charisma goed weet te onderbouwen. Deze aspecten zijn deels aan te leren, maar moeten ook in het karakter zitten. Een alternatief is om een deze activiteiten gedeeltelijk uit te besteden aan professionele woordvoerders of communicatiedeskundigen. Daar is het bij Blokker de laatste maanden regelmatig misgegaan. Wie kent nog het tenenkrommende interview van Blokker-topman Rob Heesen (zie video)?



 
6 Durf te reorganiseren
In het verleden zijn bij V&D broodnodige reorganisaties uitgesteld. Al in de jaren ’80 wilde Arie van der Zwan (de opvolger van topman Anton Dreesmann) het noodlijdende warenhuis flink reorganiseren. Dit werd echter alsnog tegengehouden door Anton Dreesmann. Het personeel was voor hem bijna als familie. Hierdoor werd reorganisatie uitgesteld en ging het kwakkelende warenhuis nog jaren op dezelfde voet verder. Ook Jaap Blokker was iemand die zijn personeel niet snel de laan uitstuurde en het mes in zijn eigen organisatie wilde zetten. Het huidige management staat verder af van de familiehistorie en maakt momenteel noodzakelijke keuzes om hard te reorganiseren om het Blokkerconcern in kleiner formaat te laten overleven.

 
Het boek ‘Blokker: huishoudwinkel in crisistijd’ is nu verkrijgbaar bij onder meer Bruna, Bol.com, Libris en Managementboek.nl
 

MEEPRATEN OVER DIT ONDERWERP? REAGEER

Gast
Gast - steel building erectors op woensdag 02 mei 2018 17:48

steel building erectors

Contract great commercial building contractor that's available and in stock and on sale today only!

0
steel building erectors Contract great commercial building contractor that's available and in stock and on sale today only!
Gast
Gast - clock kits op woensdag 02 mei 2018 18:04

clock kits

Buy amazing replacement quartz clock movements that are available and in stock in addition reasonably priced get it now only!

0
clock kits Buy amazing replacement quartz clock movements that are available and in stock in addition reasonably priced get it now only!
Gast
Gast - steel building contractors op woensdag 02 mei 2018 19:22

steel building contractors

Locate fantastic erectors that is available and in stock in addition at great prices today only!

0
steel building contractors Locate fantastic erectors that is available and in stock in addition at great prices today only!
Gast
Gast - breaking info op woensdag 02 mei 2018 20:06

breaking info

Get wonderful metal church buildings that are available and in stock and at great prices today only!

0
breaking info Get wonderful metal church buildings that are available and in stock and at great prices today only!
Gast
Gast - best sites op woensdag 02 mei 2018 20:47

best sites

Locate great design build firms that are available and in stock and at the best price today only!

0
best sites Locate great design build firms that are available and in stock and at the best price today only!
Gast
Gast - building contractor California op woensdag 02 mei 2018 22:07

building contractor California

Contract great metal building erectors that is available and in stock in addition currently available today only!

0
building contractor California Contract great metal building erectors that is available and in stock in addition currently available today only!
Gast
Gast - prefabricated metal buildings op donderdag 03 mei 2018 00:07

prefabricated metal buildings

Get wonderful metal building erectors that is available and now in stock in addition on sale today only!

0
prefabricated metal buildings Get wonderful metal building erectors that is available and now in stock in addition on sale today only!
Gast
Gast - erectors op donderdag 03 mei 2018 01:21

erectors

Get fantastic steel warehouse construction currently available and now in stock in addition at the best price today only!

0
erectors Get fantastic steel warehouse construction currently available and now in stock in addition at the best price today only!
Gast
Gast - tenant improvement contractor op donderdag 03 mei 2018 01:34

tenant improvement contractor

Get fantastic industrial construction services that is available and in stock and at the best price today only!

0
tenant improvement contractor Get fantastic industrial construction services that is available and in stock and at the best price today only!
Gast
Gast - bulk clock movement kits op donderdag 03 mei 2018 04:54

bulk clock movement kits

Buy the top clock kits currently available and now in stock in addition at the best price get it now only!

0
bulk clock movement kits Buy the top clock kits currently available and now in stock in addition at the best price get it now only!
Gast
Gast - clock motors op donderdag 03 mei 2018 06:09

clock motors

locate the best clock mechanism kit that are available and in stock in addition at great prices get it now only!

0
clock motors locate the best clock mechanism kit that are available and in stock in addition at great prices get it now only!
Gast
Gast - tenant improvements construction op donderdag 03 mei 2018 07:15

tenant improvements construction

Locate fantastic prefabricated metal buildings that is available and in stock and on sale today only!

0
tenant improvements construction Locate fantastic prefabricated metal buildings that is available and in stock and on sale today only!
Gast
Gast - steel church buildings op donderdag 03 mei 2018 08:09

steel church buildings

Contract fantastic metal church buildings contractor that's available and now in stock and on sale today only!

0
steel church buildings Contract fantastic metal church buildings contractor that's available and now in stock and on sale today only!
Gast
Gast - Steel Buildings op donderdag 03 mei 2018 09:08

Steel Buildings

Get fantastic tenant improvement contractor that are available and in stock and reasonably priced today only!

0
Steel Buildings Get fantastic tenant improvement contractor that are available and in stock and reasonably priced today only!
Gast
Gast - clock motors op donderdag 03 mei 2018 09:41

clock motors

Purchase amazing clock inserts that are available and in stock and at great prices get it now only!

0
clock motors Purchase amazing clock inserts that are available and in stock and at great prices get it now only!
Gast
Gast - browse this op donderdag 03 mei 2018 09:54

browse this

Get great Industrial Contractors that are available and now in stock and currently available today only!

0
browse this Get great Industrial Contractors that are available and now in stock and currently available today only!
Gast
Gast - browse these sites op donderdag 03 mei 2018 11:25

browse these sites

Locate wonderful steel building erectors that is available and now in stock and reasonably priced today only!

0
browse these sites Locate wonderful steel building erectors that is available and now in stock and reasonably priced today only!
Gast
Gast - Articles op donderdag 03 mei 2018 14:00

Articles

Contract great metal building contractors currently available and now in stock in addition on sale today only!

0
Articles Contract great metal building contractors currently available and now in stock in addition on sale today only!
Gast
Gast - clock parts op donderdag 03 mei 2018 18:49

clock parts

Purchase amazing clock mechanism kit that are available and now in stock and currently available get it now only!

0
clock parts Purchase amazing clock mechanism kit that are available and now in stock and currently available get it now only!
Gast
Gast - browse these web-site op donderdag 03 mei 2018 20:50

browse these web-site

Get great metal building erection that are available and in stock in addition at great prices today only!

0
browse these web-site Get great metal building erection that are available and in stock in addition at great prices today only!
Gast
Gast - Steel Buildings op donderdag 03 mei 2018 21:11

Steel Buildings

Get great steel warehouses currently available and in stock and on sale today only!

0
Steel Buildings Get great steel warehouses currently available and in stock and on sale today only!